مخالفان مشروعیّت الهی امامت و حاکمیت دینی در کنار ادله دیگر، به برخی ادله قرآنی استناد کردهاند که این ادله در سه دلیل اصلی با تبیینهای مختلف آن قابل تحلیل و بررسی است؛ حق الناس بودن امامت از جمله ادله این دیدگاه است که به چهار مضمون قرآنی زیر مستند شدهاست: خطابات قضایی و حقوقی به عامة مردم، قیام مردم به قسط به عنوان فلسفة رسالت و نبوت، تفکیک نبوت الهی از فرمانروایی مردم و رسالت ابلاغی پیامبران. دومین دلیل دیدگاه مزبور مشروعیّت بخشی به رأی مردم در قرآن است که به چهار دسته از آیات شامل آیات مشاوره و شوری، آیات بیعت، آیات مستند حجیت اجماع، و آیات اطاعت از اولیالامر استناد یافتهاست. سومین دلیل این دیدگاه نیز تفاوت اصطلاحی مفهوم قرآنی «حکم» با مفهوم عرفی سیاسی آن است. تحلیل و بررسی این ادله به روش استنباط و استظهار قرآنی، ناتمام بودن آنها را در اثبات نتایج مورد ادعا نشان میدهد.
اسعدی, محمد. (1398). نقد و بررسی برخی ادلة قرآنی مخالفان مشروعیت الهی امامت و حاکمیت دینی. دو فصلنامه علمی
شبهه پژوهی مطالعات قرآنی, 1(1), 61-88. doi: 20.1001.1.27173879.1398.1.1.3.8
MLA
محمد اسعدی. "نقد و بررسی برخی ادلة قرآنی مخالفان مشروعیت الهی امامت و حاکمیت دینی". دو فصلنامه علمی
شبهه پژوهی مطالعات قرآنی, 1, 1, 1398, 61-88. doi: 20.1001.1.27173879.1398.1.1.3.8
HARVARD
اسعدی, محمد. (1398). 'نقد و بررسی برخی ادلة قرآنی مخالفان مشروعیت الهی امامت و حاکمیت دینی', دو فصلنامه علمی
شبهه پژوهی مطالعات قرآنی, 1(1), pp. 61-88. doi: 20.1001.1.27173879.1398.1.1.3.8
VANCOUVER
اسعدی, محمد. نقد و بررسی برخی ادلة قرآنی مخالفان مشروعیت الهی امامت و حاکمیت دینی. دو فصلنامه علمی
شبهه پژوهی مطالعات قرآنی, 1398; 1(1): 61-88. doi: 20.1001.1.27173879.1398.1.1.3.8